Obsah:
Textová opora je určena pro posluchače bakalářského studia. Cílem je
pomoci studentům získat znalosti a praktické zkušenosti v oblasti týmové
spolupráce.
Potřeba takto zaměřeného předmětu vznikla v odborné praxi. Absolventi VŠ
často nejsou připraveni a schopni spolupracovat s odborníky z jiných
oborů a společně zajistit efektivní plánování a realizaci nových
projektů.
Textová opora proto umožňuje získat základní teoretické znalosti zaměřené
na práci v týmu a jeho budování a na plánování a realizaci projektů.
Současně zahrnuje i praktické aplikace, na kterých si každý může
vyzkoušet teorii v praktickém životě. Jedná se např. o testy, úvahy,
případové studie a odkazy na manažerské hry. Hry jsou součástí workshopů
či tutoriálů (příp. cvičení) vedených tutory.
Jak zacházet s textem a jak postupovat při studiu
Doporučuji vám naplánovat si čas na studium textu podle instrukcí, které
získáte od tutora na prvním setkání. Pokud chcete, aby vaše studium bylo
co nejsnazší a nejefektivnější, pak doporučuji projít si naplánovanou
část textu (včetně odpovědí na aplikační otázky) vždy, maximálně 5 dní
před konáním tutoriálu (workshopu), který se danou částí bude
zabývat.
Při čtení textu buďte pozorní, přemýšlejte o obsahu, a pokud vám nebude
něco jasné, poznamenejte si vaši otázku na okraj. V textu je nechané
místo právě pro vaše poznámky. Poznámky mohou také obsahovat vaše vlastní
příklady, které se vztahují k textu, a které vám později pomohou lépe si
vybavit danou problematiku. K vašim poznámkám se můžete vrátit při
opakování. Na některé otázky budete již znát odpovědi po přečtení
následujícího textu a ty, které zůstanou nezodpovězeny, můžete zaslat
svým kolegům nebo tutorovi. Ti vám na ně mohou pomoci najít odpověď.
Nejdůležitější dotazy budou prodiskutovány v rámci tutoriálu, který by
měl být zaměřen na nejčastěji diskutovanou problematiku.
V rámci tutoriálu budou probíhat také workshopy. Budou zaměřeny především
na manažerské hry. Díky nim zjistíte více o sobě i o svých kolezích a
můžete se naučit efektivněji pracovat v týmu a vzájemně se
podporovat.
V průběhu samostatného studia se pokuste odpovídat na aplikační otázky
uvedené v textu a odpovědi si poznačte. Odpovědi na otázky buďto najdete
v právě prostudovaném textu, nebo půjde o otázky, které se ptají na váš
názor nebo zkušenost. Odpovědi na ně se pak budou lišit u každého
studenta. Tyto otázky vám mají pomoci spojit teorii s praxí, a tak lépe
pochopit a zapamatovat si vyloženou látku.
Aktivní účast na tutoriálech (workshopech) je nedílnou součástí úspěšného
absolvování tohoto předmětu! Bez opakované, praktické zkušenosti s prací
v týmu se nedá dost dobře zajistit, abyste si tuto znalost osvojili. Vaše
úspěchy a pokroky budou během průběhu výuky monitorovány a následně
ohodnoceny.
Součástí úspěšného absolvování může být i semestrální projekt, který může
být zařazen do závěrečné soutěže všech týmů. Projekt by měl být řešen
podle pokynů kap. 4.2. Týmy by měly být složeny ze studentů, kteří v
aktuálním semestru absolvovali předmět Práce v týmu.
Použité symboly
![]() |
Plány a cíle kapitoly. |
![]() |
Obsah kapitoly. |
![]() |
Definice pojmu. |
![]() |
Poznámka – tato část textu rozšiřuje výklad a umožňuje lépe porozumět předchozímu textu. Není však závazné se poznámkami zabývat |
![]() |
Aplikace probraného obsahu |
![]() |
Workshop – tipy na praktické procvičení ve skupině |
![]() |
Shrnutí |
![]() |
Případová studie |
PLÁNY A CÍLE
Cílem kapitoly je uvedení do problematiky, vymezení základních pojmů
a seznámení se s hlavními specifiky práce v týmu. Druhým cílem je poznat
se navzájem s vašimi kolegy a zjistit něco o sobě samých.
OBSAH
Definice týmu, znaky dobrého týmu, rozlišení týmů, budování týmů,
výkonnostní křivka týmu (pseudotým a vysoce výkonný tým).
Slovo tým používáme často velmi volně. Týmy mohou mít mnoho podob a také
různé funkce. V kapitole 1 se dozvíte, že může být např. zásadní rozdíl
mezi týmem a pracovní skupinou. A také se pokusíme podívat na týmy z úhlu
určitých kritérií.
Tým je jasně definovaný celek spolupracujících lidí s
časově omezeným cílem, limitovanou velikostí, jasnými pravidly a rolemi a
s charakteristickým procesem práce.
Znaky dobrého týmu
Tým lidí, kteří spolupracují, dokáže víc než stejní jedinci pracující
jednotlivě
Můžeme tedy mít rámcovou představu, co je to tým a jak asi vypadá tým, který je považován za dobrý. Na týmy se však můžeme dívat také podle toho, na co jsou zaměřené a orientované.
Produkční týmy jsou týmy, které poskytují služby nebo
produkují výrobky (týmy letušek, týmy horníků, programátorské týmy atp.)
Práce v takovýchto týmech je rutinní a smyslem je plynulé zajištění
produkce či služeb.
Realizační týmy se skládají z vysoce specializovaných
jedinců, kteří spolupracují za účelem dosažení odborného úkolu. Každý
člen takovéhoto týmu má jasně stanovenou svoji roli. Např.: chirurgické a
sportovní týmy, hudební skupiny.
Projektové a vývojové týmy mají za cíl vyvinout produkt,
provádět výzkum či vytvořit projekt. Takovéto týmy většinou pracují v
delším časovém rozpětí a končí svoji úlohu splněním stanoveného cíle.
Členy týmu jsou vysoce technicky či odborně specializovaní jedinci z
různých oborů.
Poradní týmy plní roli poradce ohledně organizace práce
a rozhodování. Takovéto týmy mohou být zaměřeny na oblast personálního či
finančního poradenství, kontrolu kvality atd.
Tým je možné budovat mnoha různými způsoby. Záleží především na lidské
povaze, zda se přiklání k tradiční vojenské technice budování týmu, nebo
se přikloní k citlivějším přístupům, které vytvářejí větší
prostor pro akceptaci názorů členů týmu a jsou zaměřené na osobní růst
členů.
Hlavní prioritou je vytvoření silné a pozitivní vazby ke slupině. Zde se
jedná o dvě důležité roviny – akceptaci cíle a akceptaci členů týmu.
Tedy: „vzít cíl skupiny za svůj a rozhodnout se udělat pro jeho splnění
vše co je v mých silách“ a současně „věřit, že každý člen týmu má svoji
nezaměnitelnou roli a pokud si vzájemně pomůžeme, tak z toho každý získá
něco pozitivního i pro sebe“
Nový člen týmu se plně adaptoval v týmu ve chvíli, kdy přestane říkat
„oni“ a začne používat termín „my“.
Je dobré si uvědomit i určitý rozdíl mezi týmem a pracovní skupinou. Od týmu i od pracovní skupiny můžeme očekávat jak odlišné výkony, tak způsob práce.
![]() |
Pracovní skupina je skupina lidí, kteří jsou spolu spojeni do pracovního celku náplní práce, při níž jsou na sobě závislí pracovní hierarchií nebo cílem práce. |
Pracovní skupina nemá zvláštní potřebu se vyvíjet a zlepšovat svůj výkon.
To však neznamená, že by pracovní skupiny byly špatné. Katzenach a Smith,
kteří tento rozdíl popsali, upozorňují, že v některých podnicích jsou
zcela na místě. Lidé pracují ve skupině, aby mohli sdílet informace,
společně se rozhodovat a koordinovat svou činnost.
Rozdíl mezi pracovní skupinou a týmem je ten, že důraz v
pracovní skupině je vždy kladen na to, aby mohl každý jedinec převzít
odpovědnost za svou oblast. Odpovědnost se tu nesdílí a není potřeba nic
takového zavádět.
Naproti tomu skutečný tým je malé seskupení lidí, kteří oddaně
směřují ke společnému cíli. Sdílejí se cíle a každý člen skupiny
je stejně odpovědný jak za výsledky týmu, tak za obecný pracovní přístup
týmu. To však neznamená, že jsou všichni členové týmu stejní.
Obr. 1.1 - Výkonnostní křivka týmu Hayes, N., s. 116
Skutečný tým se má skládat z lidí, jejichž dovednosti se doplňují a kteří
jsou zároveň připraveni osvojit si další dovednosti, bude-li to splnění
úkolu vyžadovat. Protože však pracují společně, jsou schopní dosáhnout
mnohem lepších výsledků, než by se jim podařilo, kdyby pracovali
jednotlivě nebo v pracovní skupině.
Na cestě od pracovní skupiny ke skutečnému týmu jsou dvě
pasti (pseudotým a potenciální tým).
Pseudotým je skupina lidí, která je označována jako tým
a potenciálně týmem být může, ale v jejich skupině zcela chybí koordinace
činností či kolektivní odpovědnost. Př.: manažeři, kteří se považují za
tým, ale ve skutečnosti jednají individuálně a zajímají se jen o svá
oddělení. Takováto skupina může pracovat ještě méně efektivně než
pracovní skupina (viz. Obr. 1.1).
Potenciální tým je skupina, kterou drží při zemi
především nedostatečně jasné společné cíle a pracovní postupy, které
zdůrazňují osobní odpovědnost a brání skutečné koordinaci činností. S
dobrým vedením se může potenciální tým velmi rychle proměnit v tým
skutečný a zvýšit tak své výkony.
Vysoce výkonný tým má hluboké oddání nejen tomu, aby tým uspěl, ale i
vzájemnému růstu a rozvoji. Takovýto tým je schopen dosahovat i cílů,
které se mohly zdát nedosažitelnými. Pokud se po splnění úkolu tým
rozejde, těsné pracovní vazby, které během jeho působení vznikly, často
zůstávají a jsou vnímány jako pozitivní prvek v organizaci.
![]() |
Pokuste se napsat vlastní definici „týmu“. Napište hlavní rozdíly
mezi pracovní skupinou a skutečným týmem. Zamyslete se nad týmy, ve kterých právě jste, nebo v nichž jste byli členem. Zkuste vyjmenovat alespoň tři (sportovní tým, školní kolektiv, parta ze sídliště, rodina, zájmový kroužek, pracovní kolektiv, ….) a u každého určete, do které z výše uvedených skupin by mohl být zařazen. Můžete si to i graficky znázornit na výkonnostní křivce. Který z nich má nejvíce znaků dobrého týmu? |
![]() |
WORKSHOP Manažerské hry zaměřené na kolektivní spolupráci. Po skončení každé hry je důležité provést zpětnou analýzu práce každého družstva! Tu provede tutor. Např.: GLEGG, B., BIRCH, P., Teamwork, 70 her a cvičení.: „Přilep krávě ocas“ s. 48, „Stavíme z lega“ s. 85, „Jaké je pravidlo“ s. 81. |
![]() |
Známe 6 znaků dobrého týmu. Můžeme rozlišit týmy podle jejich zaměření na produkční, realizační, poradní, projektové a vývojové. Při budování týmu je důležité dbát na akceptaci cíle a akceptaci členů týmu. Je rozdíl mezi pracovní skupinou a vysoce výkonným týmem. Oba dva typy mohou mít své místo v organizaci. Výkonnostní křivka znázorňuje dvě potenciální pasti na cestě od pracovní skupiny k výkonnému týmu (pseudotým a potenciální tým). |
PLÁNY A CÍLE
Tentokrát je cílem kapitoly prozkoumat a pochopit především sám sebe.
Uvědomit si, jak se nejčastěji chováte v týmu a jaké to má klady i
zápory. Současně se dozvíte i něco o tom, jak složit dobrý manšaft.
![]() |
OBSAH Týmové role, silné a slabé stránky, dominantní týmové kompetence, zvládání různosti – konflikty, stupeň vyžadované nezávislosti, styl vedení lidí |
Při výběru vhodných spolupracovníků do týmu je potřeba dobře znát zásady
správného výběru lidí do pracovního týmu a mít přehled o všech
potenciálních členech týmu. Je důležité zvážit jejich přednosti i
nedostatky. Ty se mají vzájemně doplňovat, aby každý pracovník měl
dostatek možností i prostoru k uplatnění a rozvoji svých silných
stránek.
Dobrou pomůckou při sestavování pracovních týmů může být Belbinova
typologie týmových rolí (viz. Hunningher, E., 1998). Ta představuje
přehled různých typů chování, jejichž vzájemná souhra by měla zaručit
„hladký“ chod týmové práce. Belbin identifikoval celkem 9 týmových rolí
(viz. Tab. 2.1).
Není nutné, aby tým byl složen minimálně z 9 členů. V praxi dokáže
většina lidí úspěšně zastávat dvě až tři různé týmové role. V týmu
dokonce nemusí být zastoupeny ani všechny role. Spíše jde o to, aby se
jednotliví členové dokázali vhodným způsobem doplňovat a vzájemně si
vycházet vstříc. Paradoxem je, že ani zastoupení všech rolí nezaručí
automaticky dobré výsledky a optimální spolupráci uvnitř týmu. Lidé mají
své potřeby, zájmy a motivy, které mohou být v protikladu vůči ostatním
členům týmu.
Týmová role |
Osobnostní rysy |
Přednosti |
Přípustné slabosti |
Myslitel |
Individualista, vážný, nekonvenční |
Tvůrčí myšlení, intelekt, imaginace, znalosti |
Hlava „v oblacích“, tendence podceňovat praktické detaily a konvence |
Vyhledavač |
Extrovert, aktivní a zvědavý, komunikativní |
Schopnost seznamovat se lidmi a orientovat se v nových situacích, dovednost nacházet nové možnosti a příležitosti |
Tendence k povrchnosti a rychlé ztrátě počátečního zájmu a zaujetí pro věc |
Kontrolor- vyhodnocovač |
Střízlivý, věcný, neemocionální, opatrný |
Bystrý úsudek, rezervovanost, důslednost |
Schází mu inspirace a schopnost motivovat lidi |
Realizátor |
Konzervativní, se smyslem pro povinnost, loajální, „čitelný“, spolehlivý |
Organizační schopnosti, praktický úsudek, smysl pro disciplínu, pracovitý |
Nepružný, tendence odmítat nové myšlenky a věci |
Dotahovač |
Přičinlivý, metodický, svědomitý, úzkostný |
Perfekcionista, schopnost dotahovat věci do konce |
Tendence zveličovat malé problémy, nerad deleguje |
Týmový pracovník |
Sociálně orientovaný, mírný, citlivý, vnímavý, diplomatický |
Schopnost reagovat na lidi a jejich potřeby, umění vytvářet týmového ducha |
Nerozhodnost v kritických situacích |
Formovač |
Napjatý, dynamický, vynalézavý |
Průbojnost |
Náchylný k projevům podráždění a netrpělivosti, sklon provokovat a urážet ostatní |
Koordinátor |
Klidný, sebejistý, umí se ovládat |
Silný smysl pro plnění a dosahování cílů, umí rozeznat schopnosti jedinců a využít je pro zájmy celého týmu |
Spíše průměrné schopnosti a inspirace v oblasti intelektuálních a tvůrčích výkonů |
Specialista |
Iniciativní, profesionální, zaujatý pro věc |
Odborné znalosti a/nebo technické dovednosti |
Úzké zaměření, často se nepovažuje za součást týmu |
Některé role nemusí být v určité situaci vůbec zastoupeny. Např.
„myslitel“ může být nahrazen systematickým stimulováním a využíváním
tvůrčího potenciálu celé skupiny prostřednictvím určitých metod
(brainstorming, Delphi atp.) Role „specialisty“ může být nahrazena
externím poradcem. Naopak tomu je např. u „koordinátora“, který
zastupitelný není.
Další pomocnou typologií může být např. Balesova (viz. Tab. 2.2). Toto členění se hodí především pro týmy přijímající rozhodnutí a poradní týmy. Je využitelná ve fázi diskuse o projektu.
Tab. 2.2 - Kategorie pro analýzu interpersonálních procesů.
Kategorie |
Příklady |
Poskytuje podporu |
Pomáhá, odměňuje, využívá návrhů, zvyšuje sebeúctu ostatních, otevřeně přijímá ostatní |
Přichází s návrhy |
Vytváří návrhy, navrhuje směr, nabízí ostatním příležitosti se uplatnit |
Vyjadřuje názory |
Hodnotí či analyzuje nápady, vyjadřuje pocity či přání, interpretuje, prosazuje vlastní nápady |
Poskytuje informace |
Přináší nová fakta, opakuje či nově formuluje předchozí příspěvky, objasňuje, potvrzuje |
Vyžaduje informace |
Zjišťuje fakta či informace, žádá o zopakování či objasnění |
Vyžaduje názory |
Zjišťuje pocity a přání, vyžaduje interpretaci či hodnocení ostatních |
Vyžaduje návrhy |
Zjišťuje nápady, směřování či návrhy, hledá způsob, jak jednat |
Vyjadřuje nesouhlas |
Vyjadřuje odpor či odmítá, odmítá pomoc, brání se, znepřáteluje si a napadá ostatní |
![]() |
Pokuste se vybrat roli, která nejlépe odpovídá vaší povaze a vašemu jednání v týmu (viz. Tab. 2.1). Je možné, že v různých situacích máte tendence zastávat různé role. V takovém případě vyberte maximálně 3. A pokud se vám zdá, že nevyhovuje ani jeden typ, tak to neřešte, třeba časem se v některé roli najdete. J Podobně můžete využít Tab. 2.2. |
![]() |
WORKSHOP Vytvořit co nejlépe sladěné týmy a vyzkoušet jejich sladěnost při manažerské hře. Po ukončení hry diskutovat o vyváženosti týmů (které role chyběly, kdo zastával jakou roli či dvojroli, atp.). Např.: GLEGG, B., BIRCH, P., Teamwork, 70 her a cvičení.: „Závody letadel“ s. 62, „Kouzelný koberec“ s. 45. |
Každý máme, díky své povaze a životním zkušenostem, jisté přednosti a
handicapy. Jsou situace, které zvládáme snadno a jiné, od kterých dáme
raději ruce pryč. V současné době se pracuje se silnými a slabými
stránkami nejen u lidí, ale také u firem a organizací.
Cílem je posilovat ty slabší stránky a využívat ty, v nichž jsme si
jisti. Nebo se můžeme vsadit pouze na nejlepší koně či pouze učit běhat
ty pomalé. Zlepšovat slabé stránky většinou lidi moc nebaví a často to
končí u nesplněných předsevzetí (např. na Nový rok). Daleko více nás baví
využívat naše přednosti, ale i přes to určité handicapy, které nám
skutečně brání v dosahování těch nejdůležitějších cílů,
bychom se měli snažit zmírnit. Pokud je nelze zcela odstranit. Ty ostatní
slabé stránky můžeme nechat být (účetní nepotřebuje mít kvalitní
prezenční schopnosti).
V pracovních týmech je důležité znát vzájemně své silné i slabé stránky a
vědět, jak a v čem se vzájemně podepřít (pokud někdo chce posilovat své
slabé stránky, povzbuzení druhých mu v tom rozhodně může zásadním
způsobem pomoci).
Pokud dojde ke střetu zájmů mezi dvěma stranami, jedná se o konflikt. Ten
může vznikat na různých úrovních.
Úrovně vzniku konfliktů:
Konfliktům se nevyhneme, ale pokud budeme znát cenu, kterou konflikt
přináší, pak můžeme být více motivovaní o konfliktech více přemýšlet a
naučit se jim nejen předcházet, ale také je zvládat způsobem, který
přinese co nejmenší negativní dopady.
Cena konfliktu
Musíme započítat následující:
Konflikt nám pohltí minimum času, energie a myšlenek, pokud se v prvé
řadě budeme soustředit na našeho protivníka. Prvním krokem by mělo být
aktivní naslouchání. To znamená vyslechnout se zájmem
druhou stranu, její stanovisko a důvody. Naše zpětná vazba by v tomto
případě měla být taková, že se budeme snažit interpretovat stanovisko
druhé strany a ujasňovat si, zda všemu dobře rozumíme. Neznamená to, že
vyjadřujeme souhlas (i když to tak může na první pohled vypadat),
vyjadřujeme vcítění se do pozice toho druhého. V tuto chvíli došlo již k
uvolnění a zklidnění emocí druhé strany. Dotyčný ví, že se snažíme
porozumět.
Nyní nastává chvíle, kdy my můžeme komunikovat naše stanovisko a
důvody. Pokud jsme se ujistili, že druhá osoba rozumí našemu
stanovisku, je vhodný čas navrhnout řešení. V případě, že jeden z nás si
uvědomil, že v něčem přestřelil, můžeme se snadněji přiklonit na druhou
stranu.
Pokud oba dva dál stojíme na svém přesvědčení je čas pro hledání
kompromisu. Díky vzájemnému naslouchání bude poslední krok
mnohem reálnější než pokud bychom zůstali v adrenalinovém napětí prvních
chvil.
Zamyslete se nad tím, kolik času věnujete spolupráci a
kolik boji mezi různými stranami (může to být v rodině, školním či
pracovním kolektivu nebo v kolektivu vašich přátel).
Kolik času se vám vyplatí investovat do prevence konfliktů a kolik
do řešení konfliktů?
Není nějaký nevyřešený konflikt, který by stálo za to začít
řešit?
Každý z nás má jinou potřebu nezávislosti. Naše potřeba nezávislosti ovlivňuje míru začlenění se do týmu a má vliv i na to, jaké vedení vyžadujeme. Viz. Role v týmu 2.1 a Styly řízení 3.1. Je dobré o sobě vědět jaká míra závislosti či nezávislosti vám při práci vyhovuje a jakou míru volnosti nabízíte svým spolupracovníkům. Buďte si vědomi, že ne každému bude vaše úroveň nezávislosti vyhovovat – a to jak na straně vašich kolegů, tak na straně vašich vedoucích.
![]() |
Tak jakou míru nezávislosti potřebujete právě vy? Jste spíše
sólista, nebo potřebujete jasné vedení? A jakou míru volnosti máte tendenci nabízet vašim kolegům (žádáte běžně druhé o pomoc, nebo si raději uděláte vše sami)? |
![]() |
WORKSHOP Hry zaměřené na boření bariér mezi členy týmu. Např.: GLEGG, B., BIRCH, P., Teamwork, 70 her a cvičení.: „Stavba věže“ s. 54, „Vážím si Tě protože“ (obměna hry „Líbíš se mi protože“ s. 25, „Věř mi chytím Tě“ s. 21. |
![]() |
V současné chvíli víte něco více o sobě. Víte, jakou týmovou roli máte tendenci hrát a do které kategorie analýzy interpersonálních procesů patříte. Znáte své silné a slabé stránky a možná jste již vymysleli, jakou taktiku vůči nim zvolíte, abyste dosáhli svých cílů. Víte jaká je cena konfliktu a možná jste učinili rozhodnutí vyřešit konkrétní konflikt J . Víte také něco o své potřebě volnosti či závislosti a to, že vaši kolegové mohou mít jinou potřebu závislosti. |
PLÁNY A CÍLE
Kapitola 3 se zaměřuje na vedoucí týmů (vůdce a manažery). Cílem je
dozvědět se opět i něco o sobě – na co je především zaměřena vaše
pozornost, jaký typ vedoucího asi jste (s klady i zápory, které se s tím
pojí) atd.
OBSAH
Třetí kapitola je věnována vedoucím týmů. Najdete zde různé styly,
které vedoucí používají, dozvíte se jaký je rozdíl mezi vůdcem a
manažerem. A porozumíte pěti úrovním vedení.
V dobře fungujícím týmu přispívá každý jeho loajální člen k celkové atmosféře i k dosažení cílů. Úspěch týmu závisí na každém jednotlivci. Zároveň důležitou roli v týmu hraje jeho vůdce. Úlohou vedoucího je především udržovat směr a pozornost zaměřenou na hlavní cíle. Není lehké a motivující pracovat pod někým, kdo neumí vést. Dobrý vedoucí může mít spolu s kolegy skvělý pocit z toho, čeho se jim podařilo společně dosáhnout.
Vy, co by vysokoškolští studenti, máte reálný předpoklad, že někoho
povedete. Pokud byste se nedostali k vedoucí pozici v práci, tak se
stanete vedoucím v okamžiku, jakmile budete mít děti. Taková dovolená s
rodinou, či dobrý chod domácnosti vyžadují vedení. Ale nemusíme jít ani
tak daleko, už jen váš způsob organizování zkoušek, rozvržení práce na
diplomové práci, nebo vaše schopnost organizovat oslavy narozenin už
odhaluje váš postoj k úkolům, odpovědnosti a organizovanosti.
Každý vedoucí pracovník má určitý způsob, jakým se projevuje a jedná. Toto jednání nazýváme styl řízení. Základním kritériem rozlišení stylů je:
Obr. 3.1 – Typologie GRID
Moltonová a Blake vytvořili systém GRID (česky mříž), jedná se o
specifické grafické znázornění dvou os. Jedna osa vyjadřuje míru zaměření
na lidi a druhá na úkol (viz. Obr. 3.1).
Do tohoto schématu lze umístit několik stylů řízení a označit je
souřadnicemi):
Obecně se považuje za nejideálnější styl 9,9 – týmový. Nejméně vhodným stylem je styl 1,1 – volný průběh.
3.2 Vůdce & manažer |
Pokud více přemýšlíme o těch, kteří stojí v čele týmu, vidíme, že se
často od sebe zásadně liší. Jedním z nejvýraznějších je rozdíl mezi
manažerem a vůdcem. Tyto dva typy vedoucích jsou rozdílní především v
zaměření a způsobu, jakým dosahují cílů. Každý z nich má své místo podle
situace v níž se právě firma i její okolí nachází.
Manažer se zabývá především úkoly a naplněním cílů. Lidi
vidí spíš jako prostředky pro splnění úkolu. Nezabývá se tolik jejich
potřebami a růstem. Jeho úloha spočívá především v zajištění prostředků
nutných pro dosažení cíle. Manažer má své místo především v čase
stability firmy.
Vůdce se daleko více zaměřuje na lidi. Ví, že splnění
úkolu dosáhne dobrou vůlí a podporou ostatních. Má za úkol pomoci
ostatním jít v jeho stopách a tak společně dojít k cíli. Vůdce je úspěšný
především v dobách změn.
Vůdcovství je ovlivněno způsobem myšlení a jednáním
vůdce. Současně ovlivňuje způsob myšlení a jednání lidí, kteří za vůdcem
jdou. Vůdce má díky této vazbě významnou zodpovědnost za způsob
svého života!
Vůdce (na rozdíl od manažera):
Vůdce vejde první tam, kam vede druhé. Pokud člověk jiné věci říká a jiné
věci dělá (sám nedělá to, co vyžaduje od druhých), nemůže očekávat, že za
ním lidé půjdou a budou jej podporovat. Opak takového chování nazýváme
integritou. Ta má velký význam pro zvýšení vlivu vedoucího. Spoluvytváří
vyšší morální hodnoty a vede k dobré reputaci nejen k image!
Vůdce je iniciátorem změn. Ví, že změny přinášejí
problémy, ale současně s sebou nesou i výhody. Problém je to, s čím lze
něco dělat. Vůdce rozpozná problém dříve, než se výrazně projeví a dokáže
jej pozitivně využít.
Zamyslete se nad lidmi ve vedoucích pozicích, s nimiž jste
se setkali. Najdete mezi nimi někoho, u koho se projevoval charakter
vůdce?
Našli bychom mezi našimi politiky nějakého vůdce – tedy i co se
týká jeho charakteru?
K jakému typu byste se sami přiřadili? Jste spíš manažer nebo vůdce
anebo ještě raději hrajete „druhé housle“?
WORKSHOP
Test - Pochopit svůj styl (uveden pouze v materiálu tutorů).
Při vedení se vedoucí dostává na různé druhy úrovní ve vztahu se svými spolupracovníky. Pokud vedeme skupinu lidí, nemůžeme očekávat, že všechny povedeme na stejné úrovni. Můžeme se nyní podívat na pět úrovní vedení lidí .
S každou úrovní se trochu mění podmínky a způsob vedení. Čím se dostanete
na vyšší úroveň vedení, můžete počítat s tím, že cesta bude celkově delší
a bude vás čekat více povinností. Na druhé straně bude snazší být vůdcem
a dosáhnete většího rozvoje svého i druhých.
Tým vítězů
Co vůdce týmu nedělá
Katzenbach a Smith upozorňují na dvě věci, které dobří vůdci týmu
nikdy nedělají.
První z nich je ta, že nikoho neobviňují a
uvědomují si, že lidé občas chybují. Když tedy k chybám dojde, dobří
vůdci týmu se s nimi vypořádají, aniž by vyvíjeli tlak na dotyčného
jedince. To neznamená, že chybu jen tak přejdou: naopak, vedou tým a
dotyčného člověka k tomu, aby se z chyb poučili, aby k nim znovu
nedocházelo. Dotyčnou osobu však neobviňují ani netrestají. Koneckonců, v
oddaném týmu je jak úspěch, tak neúspěch týmovou záležitostí, ne jen věcí
jednotlivce (záměrně způsobená škoda není považována za chybu a je nutné
ji potrestat).
Dobrý vůdce týmu využívá chyby jako způsob, jak situaci vnímat jako
lekci, z níž se lze něčemu naučit. Hledá konstruktivní způsoby
překonávání překážek. Může se přitom zaměřit na jednotlivce
formou doplňujícího školení nebo zadání nějakého jiného úkolu, který by
dotyčný mohl úspěšně splnit, aby jeho sebevědomí příliš neutrpělo. Nebo
může jít o zapojení celého týmu: jak se může tým jako celek vypořádat s
chybějícími dovednostmi, které chyba odhalila, nebo hledat odpověď na
otázku, zda není potřeba přejít v týmu na nový způsob práce či
komunikace, aby se slabina systému (ne jedince) odstranila.
Za druhé , dobrý vůdce týmu nikdy nezastírá
nesplnění úkolu. Místo toho přizná, že tým nedosáhl svého cíle, a hledá
konstruktivní cesty, jak problém napravit. Velmi se tak liší od
„normální“ praxe v pracovním prostředí, kde se neúspěch obvykle trestá a
tak se ospravedlňuje. Tím, že vůdce týmu přebírá odpovědnost za selhání i
úspěchy týmu, upevňuje loajalitu členů týmu a dává každému příležitost
svobodně pracovat podle svých nejlepších schopností. Také tím podporuje
konstruktivní přístup k řešení problémů na rozdíl od situace, kdy se
problém jednoduše ignoruje.
Motivy jsou důvody, pohnutky jednání. Potřeby jsou stavy nedostatku a
jejich neuspokojení vyvolává aktivitu. Neuspokojování potřeb způsobuje
frustraci, na kterou lidé reagují např. únikem, racionalizací, agresí,
regresí, stagnací, atd.
Maslow používá k vysvětlení motivací jednání lidí uspořádání potřeb
člověka do pěti úrovní – potřeby fyziologické, potřeby bezpečí, potřeby
sociální, potřeby uznání a potřeby sebeaktualizace.
Pro vedoucí týmů je důležité zjištění, že neustálé uspokojování
základních hodnot (zvyšování hmotné odměny, odstraňování
nedostatků pracovního prostředí) nemůže být trvalým zdrojem
motivace pracovníků. Tyto potřeby po jejich uspokojení přinášejí
pouze pocit je to O. K., ale necítí sebeuspokojení. Naopak mnohem
účinnějším nástrojem se stává uspokojování dalších lidských potřeb –
zejména sociálních a potřeb seberealizace. Teprve ve chvíli uspokojení
vyšších potřeb člověk pociťuje zadostiučinění. Zajímavé je i to, že na
uspokojení méně konkrétních potřeb bývají výdaje nižší než výdaje na
uspokojení potřeb materiálních.
Jednání a rozhodování člověka nejsilněji
ovlivňují jeho potřeby. Často děláme věci podvědomě a
neuvědomujeme si příčinu našeho jednání. Není špatné se někdy více
zamyslet, co nás vedlo k danému rozhodnutí. Můžeme pak lépe porozumět
tomu, jací jsme a snáze se orientovat v nových situacích.
K určení nejsilnějších potřeb může pomoci test tzv. Kariérových
kotev . Tento test zahrnuje následující kariérové kotvy: jistota,
samostatnost, osobní postavení, odbornost, tvořivost, přátelství,
pracovní výsledky a výkon, životní rovnováhu. Test může pomoci odhalit,
která z kotev je pro nás nedůležitější a která nejméně důležitá. Pokud
více kotev získá stejný počet bodů, mají pro nás stejný význam.
PLÁNY A CÍLE
Ve čtvrté části se podíváme na vlastní projekty. Dozvíte se, jak se
postupuje při řízení projektů, a měly byste se naučit zorganizovat
vlastní projekt s pomocí dalších spolupracovníků.
OBSAH
Uvedení do problematiky, seznámení s hlavními kroky potřebnými k
efektivnímu řízení projektu: definice vize, stanovení cílů, formulace
strategického plánu, implementace plánu a hodnocení včetně zpětné
vazby.
Tým zaměřený na úkol
Tým můžeme budovat jednak v dlouhodobém horizontu (např. ve
zdravotnictví). V takovýchto týmech se setkáváme s nekončícími úkoly.
Takovéto týmy se velice liší od týmů, které vznikly za účelem dosáhnout
jasně daného úkolu. Úkol je v takovém případě jednorázový, často bývá
složitý a může se řešit v nově vzniklých podmínkách. Většinou se týmy po
splnění úkolu rozcházejí. Týmy zaměřené na jednorázový úkol se mohou stát
vysoce výkonnými týmy.
Vysoce výkonné týmy dosahují dobrých výsledků především
díky velice dobré organizovanosti. Dodržují konkrétní kroky, které
pomáhají týmu k dosažení jeho cílů: formulace strategického plánu,
implementace plánu a hodnocení včetně zpětné vazby.
Kaztenbach a Smith označili osm základních principů účinného budování
týmu v reálném pracovním prostředí:
Charakter úkolů
Úkoly mohou mít různá zaměření. Může se jednat o zorganizování
mezinárodní konference, o vývoj nového stroje, marketingový výzkum
atd.
K tomu, aby úkoly ovlivnily aktivitu jednotlivce, jsou nutné dvě podmínky
na straně pracovníka:
Další podmínky se týkají vlastního úkolu. Nejdůležitější je pravidlo SMART. To stanovuje, že úkoly mají být specifické, měřitelné, akceptované, reálné a termínované. Takto definované úkoly motivují více než takové, které pravidlo SMART nerespektují.
Jednorázové úkoly jsou řešeny většinou formou projektů. Při plánování a
vlastní realizaci projektů je základním předpokladem dodržení
postupu. Níže uvedený postup je v obecné rovině shodný jak pro
realizaci vývoje nového automobilu, počítačového programu, tak pro
zajištění konference, plesu či organizaci interkontinentálního letu.
5 kroků k dosažení cíle projektu:
Uvedené kroky jsou dále popsány a přiblíženy na příkladech, které
vycházejí z projektu „Výzkum materiálu“ a jsou inspirovány autorem M. D.
Rosenau.
Jedny z prvních kroků se zabývají rozfázováním veškerých
aktivit nutných k dosažení výsledku do postupných kroků.
Důležitá je zde nejprve jasná představa o tom, kam chceme dojít a proč
vůbec takového cíle chceme dosáhnout. Další kroky hledají nejvhodnější
způsob, kterým bude možné dojít k cíli, a následně vybraný způsob
aplikují v praxi a hodnotí dosažené výsledky i celkový postup.
Vize je jasná definice důvodů proč a kam směřujeme.
Cíl je vymezení konečného stavu, kterého chceme
dosáhnout.
Vize by měla být stanovena tak, aby v podstatě nemohla být
naplněna, současně aby motivovala a
podněcovala k dalším nápadům a řešením. Vize projektů
vychází z podnikové vize a dlouhodobých podnikových plánů. Z vize jsou
následně stanovovány cíle.
Cíle by měly být již konkrétní,
měřitelné a dosažitelné. Měly by pomoci
dosahovat naplňování vize (nikoli však její konečné dosažení).
Vize projektu a stanovení vizí na nižších úrovních může vypadat
následovně (pro ilustraci je použitý praktický příklad „Výzkum
materiálů“).
Projekt „Výzkum materiálů“
Představte si, že jste strojní inženýr Baron Barnabáš, který pracuje
ve firmě, co by úspěšný projektový manažer. Váš šéf, Milan Mikusta, Vás
požádal, abyste řídil projekt „Výzkum materiálů“, který si u Vaší firmy
USPROMY (Úspěšný projektový management) objednal podnik VYPO (Výsledky
potřeb).
Vizí Vaší firmy je pomoci všem organizacím v České republice úspěšně
realizovat jejich projekty. Dlouhodobým cílem je, do 5-ti let na území
naší republiky opakovaně spolupracovat s 1 000 různých firem a
organizací.
Vaší vizí co by Ing. Barona Barnabáše, by mohlo být: „řídit projekty
našich zákazníků tak, aby jejich spokojenost předčila i jejich vlastní
očekávání“. (Tato vize vychází z vize Vaší firmy.)
Situace je následující: při analýze situace jste zjistil, že by se
našlo 6 materiálů, které by vyhovovaly potřebám VYPA, a které by USPROMA
mohla s tímto účelem náležitě analyzovat. Domníváte se, že to bude
vyžadovat asi jeden rok a bude to stát 5 milionů Kč. Z diskuse s VYPEM
vyplynulo, že požadují výsledky studie do šesti měsíců, a že jejich
rozpočet nesmí přesáhnout 2,5 miliónů Kč. Máte následující možnosti pro
stanovení cíle:
Otázka č. 1: Jaká varianta odpovídá vizi, kterou jste si – co by Barnabáš stanovil? (Odpověď najdete na konci kapitoly.)
Plán je návrh, jakým způsobem postupovat v celém
projektu, aby mohlo být dosaženo požadovaných cílů ve stanoveném čase a
rozpočtu.
Při plánování se používá simulace a modelování. Např.
inženýři zabývající se servomechanismy budou simulovat na papíře a dále
třeba pomocí digitálního nebo analogového počítače výkon servomechanismu,
než se pokusí pouze „na prkně“ sestrojit laboratorní model. Touto
simulací zkoumají, jak by mohl servomechanismus fungovat, jestliže bude
vyroben na základě určitých parametrů.
Stavební inženýři často zkoumají deformace budovy nebo mostu, aby určili,
zda bude mít odpovídající pevnost. Hlavním účelem je identifikovat
jakoukoli potenciální problémovou oblast v navrhovaném systému ještě před
tím, než je sestrojen. Pokud návrh nefunguje na papíře, nebude fungovat
ani v reálu! To platí i o časovém a finančním plánu.
Plán má tři dimenze – hierarchickou strukturu činností,
časový propočet a následně lze uplatnit finanční
kalkulaci.
Pro sestavení hierarchické struktury činností je nejlépe využít
myšlenkovou mapu (viz. Kap. 5. 2). Do této mapy zanesete veškeré
činnosti, které budou souviset s Vaším úkolem. Myšlenková mapa Vám pomůže
ve stanovení vzájemných logických vztahů. Následně si činnosti zařadíte
chronologicky, podle toho, jak na sebe vzájemně navazují. V tomto kroku
lze využít síťový graf.
Na počátku by měl být každý bod v grafu plánován v „přirozeném“ časovém
rámci. Pokud vznikne zbytečně dlouhý program, je možné zhodnotit, u
kterých činností bude naplánováno ukončení v období kratším, než je
„přirozený“ čas. V této chvíli je možné připravit kalkulaci nákladů pro
každou činnost a celkový součet nákladů na projekt.
Ve Vaší praxi Vám může pomoci již sestavený „Kontrolní seznam k
plánování projektů“ (technického vybavení nebo technické studie,
programového vybavení a stavebních projektů)
V této chvíli můžete začít vytvářet podklady pro delegování. Znamená to, že napíšete seznam lidí, které máte k dispozici a odhadnete jejich silné a slabé stránky. Do schématu pak přiřadíte vhodné pracovníky, případně navrhnete způsob, jak potřebné pracovníky získat (nábor, brigáda, externí pracovníci, atp.). K delegování se více informací dozvíte níže.
Projekt „Výzkum materiálů“ (pokr.)
Vaše jednání s VYPEM ohledně odlišných počátečních názorů na
požadované parametry vedlo k dohodě analyzovat pouze dva materiály, a tím
jste vyhověli jejich přání, na dobu trvání i rozpočet. Také jste se
dohodli, které dva materiály budou analyzovány. Požadují ale také, aby
součástí projektu byla teoretická studie, která by snížila riziko
vyplývající z vynechání analýzy čtyř dalších materiálů, o nichž jste se
domníval, že měly být do studie také zahrnuty. Můžete začít psát návrh. V
definici cílů a rozsahu projektu budou uvedeny názvy obou materiálů,
konkrétní testy, které se mají provést, druhy a množství údajů, které
mají být dodány. Návrh bude také obsahovat podrobný plán práce s
požadavky na personální obsazení a kalkulaci nákladů.
Delegování je předávání zodpovědnosti druhým lidem.
To má své výhody i jistá úskalí. Výhodou delegování je,
že máte více času na důležité věci, stihne se více práce za kratší čas,
objevují se častěji nové nápady a přístupy. Dochází k rozvoji kompetencí
pracovníků a zvyšuje se jejich motivace. Je snazší hodnotit pracovníky,
je jednodušší kontrola a snadněji se tak firma vyhne stagnaci.
Jsou zde i určité bariéry delegování. Tou může být pocit
nenahraditelnosti nebo nechuť opustit něco, co dobře umíme. Dalším
problémem může být nedůvěra ve schopnosti pracovníků, obava z
neoblíbenosti, vlastní ego, obava z přehnaného delegování či nepochopení
ze strany vyššího nadřízeného. Pokud se nějaké bariéry objeví, měly
bychom se k nim radikálně postavit a vyřešit je!
A pokud nám již nic nebrání, můžeme začít pracovat na vlastním
delegování. J
Postup delegování
Předávání úkolů zahrnuje: analýzu práce , plánování ,
výběr vhodných pracovníků , správný způsob zadání úkolů
a přiměřenou podporu .
Analýzu můžeme provést jak u práce, kterou teprve
plánujeme, tak u práce, kterou v současné chvíli děláme. První případ
odpovídá modelové situaci v Projektu „Výzkum materiálů“. Druhý případ
nastává ve chvíli, kdy se zamýšlíme nad svojí prací, kterou již nějakou
dobu děláme, a kterou chceme předat někomu jinému.
V obou případech stanovíme povinnosti a odpovědnosti, hlavní cíle a
klíčové oblasti. Následně definujeme, co můžeme udělat pouze sami.
Tedy již víme, co chceme předat dalším spolupracovníkům. Nastává chvíle
pro plánování dalších kroků.
Při plánování je nutné sepsat seznam všech činností, i
ty co nesouvisí přímo s hlavním problémem (plánování, administrativa,
obhajoba). Dále:
U všech výše uvedených kroků je nutné stanovit termín plnění, případně
také zodpovědnou osobu.
Při výběru vhodného pracovníka nám mohou pomoci
následující podněty. Je dobré logicky související úkoly přidělit 1
pracovníkovi.
Další podněty Vám mohou přinést odpovědi na tyto otázky:
Při zadávání úkolů, je důležité co nejjasněji
vysvětlit, co očekávám a ujistit se zda druhý člověk
rozumí. Dále je nutné vysvětlit důležitost úkolu a vazbu na dosažení
cílů. Jedná se tedy o to, aby dotyčný mohl vidět širší souvislosti
svěřovaného úkolu ve vazbě na celkový cíl projektu. Následně je důležité
prodiskutovat očekávanou úroveň výsledku a ujistit se zda dotyčný
souhlasí s reálností dílčích termínů. Pak bychom měli, poskytnou všechny
informace včetně toho, s kým bude spolupracovat a na jaké úrovni.
Současně musíme udělit přiměřený stupeň pravomoci
(např.: jednej, jednej a informuj nebo jednej po souhlase). Tyto
kategorie vychází ze zkušeností delegovaného pracovníka a z náročnosti a
významnosti svěřovaného úkolu. Ostatní spolupracovníci by měli být
informování o tom, kdo je tímto úkolem pověřen.
Pokud dotyčný souhlasí s úkolem je nutné mu VŠE PŘEDAT
PÍSEMNĚ!!!! A to z důvodů jasnosti, přesnosti a možnosti snadné
kontroly. Na to navazuje i následné hodnocení a odměny.
Podpora
zahrnuje, např. u náročnějšího úkolu zvážit možnost uvolnění pracovníka z
jeho obvyklých povinností. Pokud je to možné nechat pracovníka, aby si
sám definoval své úkoly („co si sám stanovím, snadněji
uskutečním“ ). Je také důležité poskytovat dostatečně často zpětnou
vazbu. Při čemž frekvence záleží na tom, zda je delegovaný pracovník
začátečník nebo naopak se jedná již o jeho rutinu. Ovšem i po delší době
je důležité zajímat se o dosažené výsledky, abyste pomohli stimulovat
udržení dobrého výkonu. A jedna z posledních zásad je odměnit každého kdo
se snažil! Někdy stačí poděkování nebo malá pozornost, jindy finanční
odměna.
Projekt „Výzkum materiálů“ (pokr.)
V této chvíli musíte, co by manažer projektu naplánovat hierarchickou
strukturu činností, časový plán a odhad nákladů. Za teoretické studie,
které byly zvoleny jako náhrada za testování většího počtu materiálů,
bude zodpovídat oddělení výzkumu. Proto zařídíte, aby se jeho pracovníci
podíleli na plánování své vlastní páce.
Projekt vyžaduje experimentální práci, teoretickou práci a závěrečnou
zprávu. Abyste mohli uskutečnit experimentální část práce, musíte
materiály testovat na určitém přístroji. Hierarchická struktura a funkční
schéma činností může vypadat tak, jak ukazují viz. Tab. 4.1 a Obr. 4. 1.
Do funkčního schématu lze dopsat osoby zodpovědné za jednotlivé
činnosti.
Tab. 4.1 – Hierarchická struktura činností ve formě osnovy
Ident.č. |
Název úkolu |
Pozn. |
1. |
START |
|
2. |
Úkoly: Materiály |
|
3. |
A – Vybrat materiály |
|
4. |
B – Obstarat materiály |
|
5. |
Úkoly: Zařízení |
|
6. |
C – Sestavit |
|
7. |
D – Vyladit |
|
8. |
E – Provést experiment |
|
9. |
F – Zpracovat dokumentaci |
|
10. |
Úkoly: Teorie |
|
11. |
G - Prostudovat literaturu |
|
12. |
H – Provést teoretický výzkum |
|
13. |
J – Napsat teoretickou studii |
|
14. |
Úkol: Zpráva |
|
15. |
K – Napsat závěrečnou zprávu |
|
16. |
CÍL |
Obr. 4.1 – Funkční schéma činností pro projekt „Výzkum materiálů“
Pro stanovení časového plánu projektu jste vycházel z časového
harmonogramu a sestrojil jste síťový graf (viz. Příloha B).
Při stanovení finančního rozpočtu bylo nutné zapojit pět oddělení.
Když jste identifikovali úkoly pomocí hierarchické struktury (viz. Tab.
4.1) a přiřadili příslušná oddělení na základě jejich vztahu k logickým
pracovním prvkům a organizačnímu uspořádání, pak lze stanovit, které
úkoly je třeba odhadnout z hlediska nákladů a doby trvání a která
oddělení budou jednotlivé odhady provádět.
Tab. 4.2 – Odhad projektu „Výzkum materiálů“ je dosažený na základě dvaceti pěti individuálních odhadů
Úsek Úkol |
Projekt. (stroj.) |
Chem. |
Elektr. |
Výzkum |
Technická podpora |
Všichni |
A |
E |
E |
S |
|||
B |
E |
E |
S |
|||
C |
E |
E |
E |
S |
||
D |
E |
E |
E |
E |
S |
|
E |
E |
E |
E |
S |
||
F |
E |
E |
S |
|||
G |
E |
E |
S |
|||
H |
E |
E |
S |
|||
J |
E |
I |
||||
K |
E |
E |
E |
E |
S |
|
Všichni |
S |
S |
S |
S |
S |
SP |
Legenda:
E – odhad provedený uvedeným oddělením pro uvedený úkol
S – součet sloupců nebo řádků zpracovaný počítačem nebo kancelářskými
pomůckami
I – součet sloupce nebo řádku je shodný s jediným zápisem ve sloupci
nebo řádku
SP – součet celého projektu zpracovaný počítačem nebo kancelářskými
pomůckami
Tabulka 4.2 ukazuje, jakými způsoby lze zapojit pět oddělení do
deseti úkolů a jak je může počítač sumarizovat. Když jsou všechny odhady
nákladů sečteny podle úkolů, lze sestavit hierarchickou strukturu
činností s přiřazenými náklady.
Blíže se můžete seznámit s analýzou projektu. V publikaci P.
Fialy jsou vysvětleny základní pojmy a názorné postupy pro
provedení časové, nákladové analýzy a analýzy zdrojů.
Implementace plánu je proces, při kterém manažer se
svými spolupracovníky realizuje plánované aktivity, průběžně kontroluje
dosahované výsledky, atmosféru v týmu a reaguje na případné změny a
nežádoucí vlivy.
Během celého projektového řízení dochází ke vzájemné komunikaci. Na její
kvalitě záleží průchodnost a schopnost dosáhnout cíle ve stanoveném čase
a jakosti.
Práci na projektu je nutné sledovat během všech pěti kroků. Jedná se o
soustavné monitorování postupu plánování a implementace. Během
monitorování se sledují časové, finanční a personální plány.
Současně se monitorují úspěchy jednotlivců i celého týmu. Dosahování
výsledků se porovnává s plánem a cíli. Zjištěné odchylky (pozitivní i
negativní) se zaznamenávají a řeší se jejich následná náprava či využití
(to u těch pozitivních).
Pro zajištění monitoringu a nápravy či využití zjištěných odchylek se
často využívá i porad týmu.
U projektů menšího rozsahu můžeme některou činnost vynechat (např. pokud nebudeme potřebovat žádné finance nebo si rozpočet uděláte sami) a ostatní zjednodušit. Postup je v zásadě stejný:
![]() |
WORKSHOP Úkoly a cvičení zaměřené na delegování. Např.: JAROŠOVÁ, E., a kol., Trénink sociálních a manažerských dovedností – metodický průvodce, s. 150-153 a s. 154-160 |
![]() |
Znáte důležité pravidlo SMART, které má splňovat jakýkoli úkol. Rozumíte všem krokům, které je nutné učinit, aby projekt mohl být zdárně vyřešen. Jste schopni správným způsobem delegovat své spolupracovníky. |
Odpověď na otázku č. 1: V daném případě je vhodné zvolit jednu z posledních dvou uvedených možností.
PLÁNY A CÍLE
V poslední kapitole se společně podíváme na význam komunikace a
podpůrné nástroje, které se pro komunikaci v týmové práci využívají
nejčastěji. Mohlo by Vám to pomoci vyvarovat se chyb, které se v praxi
často dědí z generace na generaci. Pozornost bude zaměřena především na
porady a myšlenkové mapy.
OBSAH
Pátá kapitola je věnována základnímu významu komunikace v týmu,
komunikačním stylům, efektivní poradě a myšlenkovým mapám. Téma porady je
zde rozšířeno ještě o zvláštní typy porad (brainstorming a Think
Tank).
Při spolupráci musíme spolu mluvit nebo alespoň psát, a proto je
komunikace považována pro práci v týmu za klíčovou.
Komunikace je kontakt mezi dvěma nebo více konkrétními
lidmi. Dobrá a jasná komunikace je důležitá, běžně však dochází ke
špatnému pochopení informací, nedostatečnému předání a různým
dezinformacím.
Na tomto místě se nebudu příliš podrobněji zabývat zdroji informací,
jejich příjemci, komunikačními kanály a bariérami. Tyto informace máte
možnost získat v předmětech, které se přímo komunikací zabývají (např.
Prezentace). Pokud Vás toto téma komunikace v týmu více zajímá, mohu Vás
odkázat na další literaturu např. a .
Komunikační styly
Naši pozornost zaměříme na komunikační styly. Víme, že s každým člověkem
nám vyhovuje trochu jiný styl komunikace a ti citlivější z nás mohou mít
díky tomu problém komunikovat v početnější skupině (nevědí, který styl
zvolit).
Každý z nás preferuje určitý způsob přijímání informací, typ a množství
informací a také jinak zpracováváme získané informace. Pokud víme, co
preferujeme, může nám to pomoci poznat slabé stránky naší komunikace.
Také porozumíme tomu, proč se nám s někým komunikuje obtížně, a s kým si
porozumíme při prvním setkání.
Typologie MBTI je typologie osobnosti zaměřená na
manažery a pracovní prostředí. Zkrácená verze typologie viz. Obr. 5.1.
Pokuste se z každé dvojice otázek vybrat tu, s níž více souhlasíte.
Obr. 5.1 Typologie MBTI – test
Vyhodnocení testu
Spočítejte, s kolika sudými a kolika lichými otázkami jste se nejlépe
ztotožnili. Pokud jste preferovali více liché, pak dáváte přednost
smyslovému vnímání a berete v úvahu přednostně
fakta, data, detaily, preciznost, ověřenou, zkušenost. Naopak ti
z vás, kteří odpovídali souhlasně spíše na sudé, preferují více
intuici a zajímají vás více souvislosti, vize,
obrazy, kontext, vztahy, možnosti . Takovéto rozlišení vám může v
praktickém životě hodně pomoci.
Zažili jste už někdy, že vám někdo vysvětloval nový úkol a pořád
mluvil o jednotlivých krocích, dopodrobna vysvětloval dosud rozpracované
části a váš úkol a přitom vy jste se pořád ptali:“A k čemu to bude
dobré?“ „S čím to souvisí?“ „Jak tomu mám rozumět z hlediska celku?“
Zřejmě jste se potkali s člověkem, který preferuje smyslové vnímání více
než vy.
Naopak možná se umíte snadno vžít do pocitu, že vám někdo donekonečna
vysvětluje vizi celé firmy, oddělení, vizi projektu, kdo na vás bude
závislý, a vy se marně snažíte do rozhovoru dostat otázky jako: „Máte
rozpočet na tuto část projektu?“ „Kdy má být hotova tato část a co je na
ni uděláno?“ „Kdo vypracuje tyto expertizy?“ a „Mohu dostat originální
text se všemi čísly?“ Asi je jasné, že ani v tomto případě se nesešli dva
stejné typy lidí.
Z úhlu pohledu vašeho kolegy nebo vedoucího je komunikace v pořádku.
Z vašeho úhlu je komunikace nedostatečná, protože vám neposkytuje to, co
potřebujete. On jen těžko odhadne, jaké informace potřebujete. On ví,
které by zvolil on. Váš kolega se možná snaží, jak nejlépe dovede, a dává
vám informace, které sám považuje za nejdůležitější.
Využití typologie MBTI
Při komunikaci se snažte rozpoznat styl toho druhého a
jeho komunikační potřeby. Pomůže vám to odhadnout, jaké informace
potřebuje a považuje za důležité. Pokud jste příjemce informací, budete
vědět, na co se musíte zeptat a nepolevte, dokud informace, které vy
potřebujete pro svoji práci, nezískáte.
Rozlišujte vždy zaměření na celek a na detail. Když jste více typ „
smyslový “, nezapomeňte také na kontext a smysl celého konání.
Pokud jste více typ „ intuitivní “, potom je dobré nechat si čas
i na kontrolu detailů nebo spolupracovat s někým, kdo vám s tím pomůže.
Když se potkají dva stejné typy, nezapomeňte zkontrolovat to, co zrovna
není vaše silná stránka.
![]() |
Týmy, kde převažují lidé se zaměřením smyslovým, mají tendenci více mluvit o detailech, faktech a konkrétní realizaci než o souvislostech, vizi, smyslu konání a celkové koncepci. Zde může být nebezpečí ztráty zaměření na hlavní cíl. Bude hotova spousta práce, ale možná dost z ní bude zbytečné. Naopak týmy s převahou intuitivních typů mají tendenci zůstat u vizí a koncepčních diskusí a přechod ke konkrétním krokům je zdlouhavý a odkládaný – koncepce není nikdy hotová. |
![]() |
Který jste typ? Jaká je vaše silná a slabá stránka komunikace?
Jací jsou lidé ve vašem okolí – více smysloví či intuitivní? S kým máte největší problémy v komunikaci? Pokuste se odhadnout, jaký je typ a co by vám pomohlo ke zlepšení komunikace. Vyzkoušejte to. |
![]() |
WORKSHOP Manažerské hry zaměřené na komunikaci v týmech. Hry by měly být náročnější na diskusní část (nechat více času a dát více podnětů). Po skončení hry je vhodné použít aplikační otázky viz. ZAHRÁDKOVÁ, E., Teambuilding: cesta k efektivní spolupráci, s. 46. Např.: JAROŠOVÁ, E., a kol., Trénink sociálních a manažerských dovedností – metodický průvodce. „ Slepé báby“ s. 184 – 185 a „Skupinová kresba“ s. 186 – 187. |
Jedná se o grafické zachycení volně plynoucích myšlenek,
které se zabývají konkrétním tématem.
Pokud jste se trochu analyticky zamysleli nad nějakou věcí a chtěli jste
si myšlenky poznamenat, asi jste je začali psát pod sebe, tak jak vás
napadali. Patrně jste při tom narazili na určité nevýhody takovéhoto
zápisu. Jakmile vás napadla další myšlenka, která úzce souvisela s
myšlenkou o 3 řádky výše, patrně jste se ji snažili umístit co nejblíže
té, s níž souvisela. Takovéto vpisování má svá prostorová omezení a
snižuje čitelnost zápisu, i jeho přehlednost.
Naopak tomu je, pokud využijete výhody grafického znázornění tzv.
Myšlenkovou mapu . Nejprve si doprostřed papíru nakreslíte okénko a do něho
připíšete slovo, které nejlépe vystihuje problematiku, kterou se chcete
zabývat. Pak přemýšlíte, které hlavní oblasti tato problematika obsahuje.
Ty připisujete kolem dokola hlavního okna. Jak vás napadají další
souvislosti, připisujete je vždy podle jejich vazby s příslušnou hlavní
oblastí, případně i s podoblastí atd. Pokud vás napadne ještě další
hlavní oblast, připíšete ji opět do prostoru kolem hlavního okna.
Zkusme se nyní zamyslet nad organizací několikadenní mezinárodní
konference viz. Obr. 5.2.
Obr. 5. 2 – Myšlenková mapa konference
Nejprve se vytipovaly 4 hlavní oblasti (vzdělávání, technické
zabezpečení, večerní programy a organizace vlastní konference). Následně
se přiřadily další podoblasti podle jejich vazby. V tomto případě třeba
můžeme diskutovat, zda péče o hosty patří do vzdělávání nebo do
technického zabezpečení, podobě i překlady. Záleží na zvyklostech, nebo
na tom, jak to bude celkovému chodu vyhovovat.
Grafická úprava záleží zcela na vás – zda to budou elipsy, mráčky či obdélníky nebo jen čáry, podél nichž napíšete název hlavní oblasti a z ní povedou další čáry (odnože) pro navazující podoblasti a ty se budou ještě dále rozvětvovat.
Pokud budete tvořit myšlenkové mapy – doporučuji je dělat pouze v
ruce, popř. lze použít speciální software. Myšlenkové mapy většinou
neslouží jako prezentace vaší práce. Jedná se pouze o vaše prvotní úvahy,
z nichž se následně tvoří hierarchické soupisy činností či funkční a
organizační schémata viz. Tab. 4.1 a Obr. 4.1.
Porada slouží k navázání přímé komunikace, vytvoření osobních kontaktů,
budování týmu a vyjasňování nedorozumění. Pokud bude efektivní, měla by
uspořit peníze a čas.
Typy porad:
Zásady efektivní porady
Přesto, že se účely různých typů porad liší, existují některé obecně
platné zásady efektivní přípravy a vedení porady.
Cíl porady by měl být jasně formulovaný, měl by být
oznámen všem pozvaným a znovu připomenut na začátku porady.
Příprava na poradu by měla zahrnovat výběr pozvaných
vzhledem k tématům, která budou na poradě probírána. Měl by být stanoven
program s časovým harmonogramem včetně přestávek. Součástí přípravy je i
zajištění potřebné techniky případně občerstvení. Měl by být určen
zapisovatel a předsedající. Program porady má být zaslán všem předem, aby
věděli, zda se jich skutečně téma týká, případně na kterou část porady
mají přijít (pokud není nutná jejich účast na celé poradě, je serióznější
limitovat jejich čas na poradě). V některých případech je pomocné svolat
předběžnou, přípravnou poradu, případně prodiskutovat některé body s
vybraným účastníkem předem (např. nový účastník, extrémista či
společník).
Předsedající zahajuje, koriguje diskuse, hlídá časový
harmonogram, shrnuje závěry a hlídá jejich věcnost. Při stanovení úkolů
kontroluje, zda je uveden termín plnění a zodpovědná osoba. Měl by poradu
vždy směřovat k přijetí rozhodnutí. Snaží se zapojit všechny účastníky a
limitovat „mluvky“. Jeho úkol je včas skončit poradu a zajistit, aby
zápis byl předán všem účastníkům do 24 h.
Účastníci by měli vědět, jaké je očekávání od jejich
osoby a měli by se snažit přistupovat k diskutovaným problémům koncepčně,
aktivně a s ohledem na ostatní.
Workshop
Vhodné je použít cvičení zaměřená na přípravu a průběh porady. Např.:
JAROŠOVÁ, E., a kol., Trénink sociálních a manažerských dovedností –
metodický průvodce, s. 192- 195 a 196-199.
Existují zvláštní typy porad. Ty se určitým způsobem vymykají běžným zvyklostem a neplatí na ně některé zásady efektivní porady. Jedná se především o techniky zaměřené na tvůrčí řešení problémů. Tyto zvláštní typy porad mohou být včleněny do efektivních porad.
Brainstorming (bouře mozků)
Její tvůrce Alex Osborne (1939) ji vyvinul s cílem v co
nejkratším čase vyprodukovat co nejvíce originálních myšlenek.
Je založena na třech základních poznatcích:
Bouře mozků umožňuje překonat vlastní psychické a sociální bariéry s
cílem najít nejlepší řešení problému. Brainstorming lze použít při řešení
jakéhokoli problému, resp. u všeho co lze převést na otázky typu: „Jak
všelijak….?“, „Co všechno…?“
Při výběru účastníků dodržujeme počet 7-10. Účastníci by měli být z
různých oborů a neměli by chybět i laici. Nevybírejme puntičkáře,
kritiky, skeptiky, pasivní a konfliktní povahy, příliš autoritativní a
lidi, mezi nimiž je konflikt.
Pravidla Brainstormingu:
Vedoucí by neměl být nadřízený účastníků, měl by být pohotový, se smyslem
pro humor, který dokáže lidi povzbudit a strhnout.
Průběh Brainstormingu:
První hodnocení námětů provede skupina, která je vymyslela. Částečně vytříděný seznam může být předán skupině tvůrčích odborníků. Ti vy berou ty nejcennější náměty.
Think Tank (zásobárna nápadů)
Tato technika (N. Hill, 1988) je založena na rozdílných
zkušenostech lidí z rozdílných, ale i stejných oborů. Sami jste
asi zažili situace, kdy jste se marně pokoušeli přijít na řešení nějakého
problému. Někdy stačilo jen přizvat někoho dalšího a problém byl vyřešen.
Někdy vás řešení napadlo již při samotném vysvětlení vašeho problému
kolegovi.
Při vytváření skupiny „ think thank “ si nejdříve stanovte
obecný cíl a přizvěte dva až tři koley, s nimiž se znáte a kteří by mohli
být přínosem. Seznamte je s nápadem vytvořit „ thing thank “ za
účelem dosažení vámi stanoveného cíle. Pokud budou souhlasit s účastí,
přijměte tyto zásady:
![]() |
Workshop: Doporučuji použít cvičení podporující kreativitu. Např.: JAROŠOVÁ, E., a kol., Trénink sociálních a manažerských dovedností – metodický průvodce, s. 215-218. |
![]() |
Bez dobré komunikace nemůže dobrý tým fungovat. Lidé komunikují různým způsobem a vy nyní znáte dva základní komunikační styly (MBTI)a víte, který z nich upřednostňujete. To vám pomůže lépe přemýšlet o komunikačních potřebách spolupracovníků. Víte, že myšlenkové mapy vám mohou pomoci v přemýšlení o jakémkoli problému. Znáte jejich výhody spočívající v jejich grafické formě. Porada může být velice efektivní a vy víte jak na to. Také umíte vhodně začlenit a vést brainstorming a znáte možnosti „Thing-Thanku“. |
![]() |
ZÁVĚREČNÝ WORKSHOP Při posledním setkání je důležité prodiskutovat problematičtější pasáže, které ještě nebyly předmětem diskuse – studenti mohou předat s předstihem náměty k diskusi. Dále se mohou využít cvičení, hry a testy z předchozích kapitol. Pozornost by měla být věnována především tématům, v nichž si studenti v předchozích workshopech nebyli moc jistí. Další tip: JAROŠOVÁ, E., a kol., Trénink sociálních a manažerských dovedností – metodický průvodce, s. 200-205. Kolik hřebíků postavíte na jeden zatlučený? |
BĚLOHLÁVEK, F., Jak řídit a vést lidi. Praha: Computer Press,
2000. ISBN 80-7226-308-0
FIALA, P., Kvantitativní management. Ústí nad Labem: Univerzita
J. E. Turkyně, 1999. ISBN 80-7044-236-0
GLEGG, B., BIRCH, P., Teamwork, 70 her a cvičení. Praha:
Computer Press, 2002. ISBN – 80-7226-670-5
GRUBER, D., Time management. Rady a tipy jak efktivně hospodařit s
časem. Praha: Management press, s. r. o., 2006. ISBN –
80-7261-111-9
HAYES, N., Psychologie týmové práce. Praha: Portál, 2005. ISBN
80-7178-983-6
HERMOCHOVÁ, S., Teambuilding. Praha: Grada Publishing, a.s.,
2006. ISBN 80-247-1155-9
HUNNINGER, E., The Managers Handbook. London: Warner Books
1998
JAROŠOVÁ, E., a kol., Trénink sociálních a manažerských dovedností –
metodický průvodce. Praha: Managament Press, asi 2001. ISBN
80-7261-048-1
KATZENBACH, J. R., SMITH, D. K., The Wisdom of Teams :
Creating the High-performance Organization, Boston, Mass.:
Harvard Business Schoul Press, 1993
MAXWELL, J. C., Rozvíjejte své vůdčí schopnosti. Praha: Pragma,
2001. ISBN 80-7205-829-0
MAXWELL, J. C., Jak v lidech vypěstovat vůdčí schopnosti. Praha:
Pragma, 2002. ISBN 80-7205-870-3
ZAHRÁDKOVÁ, E., Teambuilding: cesta k efektivní spolupráci.
Praha: Portál, 2005. ISBN 80-7367-042-9
ROSENAU, M. D., Řízení projektů . Praha: Computer Press, 2000.
ISBN 80-7226-218-1
ŠULEŘ, O., Manažerské techniky. Olomouc:
Rubico,
s. r. o. 1995. ISBN 80-85839-06-7
ŠULEŘ, O., Manažerské techniky 2. Olomouc:
Rubico,
s. r. o. 1997. ISBN 80-85839-19-9
Časový harmonogram (Projekt „Výzkum materiálů“)
G. Prostudovat literaturu (šest týdnů)
H. Provést teoretický výzkum (deset týdnů)
J. Napsat zprávu o teoretických výsledcích (pět týdnů)
K. Napsat závěrečnou zprávu (jeden týden)
Obr. – Síťový graf s činností na hraně pro projekt „Výzkum materiálů“