Cíle projektu
Projekt je zaměřený na komplexní inovaci odborného vzdělávání na středních školách s ohledem na nové trendy ve využívání zdrojů energií v 21. století, včetně jejich dopadu na životní prostředí.
Energetika, strojírenství, zemědělství, doprava a další odvětví, které se významnou měrou podílejí na znečišťování životního prostředí, procházejí rozvojem ovlivněným mimo jiné jejich ekologizací. Zkoumají se možnosti využití nových zdrojů energií, vyvíjí se nové způsoby zpracování surovin a odpadů, nové technologické postupy a složitá sofistikovaná zařízení.
Hlavním cílem projektu je jasné a srozumitelné zpracování nejnovějších poznatků v oblasti energetiky, ekologie, životního prostředí a dalších, souvisejících oborech. Následně pak jejich logické zakomponování do středoškolské látky tak, aby sloužily k rozvoji znalostí, schopností a dovedností žáků s důrazem na udržitelný rozvoj v České republice.
Vytčeného cíle tj. kvalitního středoškolského vzdělání ve zvolené oblasti, lze efektivně dosáhnout smysluplnou spoluprácí partnerských středních škol s vysokými školami a s průmyslovými podniky. Navázání této spolupráce lze rozčlenit do několika rovin: sdílení informací v daném oboru a zkušeností s výchovou cílové skupiny, pořádání exkurzí a odborných stáží, seminářů s odborníky z praxe i zahraničí, vytváření inovovaných studijních materiálů s využitím moderních didaktických postupů, implementace podkladů do výuky SŠ atraktivním a srozumitelnou formou.
Zdůvodnění potřebnosti
Projekt je zaměřen na středoškolské vzdělávání v oblasti využívání zdrojů energie a jejich dopad na životné prostředí. Moderní člověk 21. Století se snaží porozumět všem složkám životního prostředí, které jej tvoří, tj. složky fyzikální, chemické, biologické, společenské, kulturní a další.
Řešením předloženého projektu bychom chtěli cílové skupině obohatit povědomí o vzájemném propojení všech těchto složek a o jejich ovlivňování.
Společným cílem partnerů projektů je inovovat výuku směrem k pochopení procesů, které jsou základem moderního života, zejména toku energie a informací, koloběhu látek a porozumění jejich možností a omezení. Pochopení, že lidstvo ovlivňuje své prostředí využíváním a přemisťováním obnovitelných i neobnovitelných zdrojů, jeho fyzickým narušováním a nakládáním s odpady, a porozumění, jak je prostředí ovlivněno růstem populace a využíváním moderních, více či méně šetrných technologií.
Partneři se svým zaměřením logicky doplňují a vzájemnou spoluprací obohacují své možnosti na pole pedagogiky i výzkumu. Čtyři vysokoškolské a dvanáct středoškolských partnerů doplňují dva partneři průmysloví. Jedná se o významné podniky, kterých se problematika znečišťování i ochrany životního prostředí bezprostředně dotýká.
Projekt je postaven na společném zájmu všech partnerských institucí a má silný nadregionální charakter.
Potřeby kvalitně vzdělaných lidí v environmentálních a souvisejících oblastech jsou deklarovány v řadě oficiálních dokumentů, jako například:
- Nová energetická politika EU
- Státní politika životního prostředí České republiky 2004-2010, ISBN 80-7212-283-5
- Státní program environmentálního vzdělávání, výchovy a osvěty v České republice, Součást implementace směrnice č. 90/313/EHS, o svobodě přístupu k informacím o životním prostředí, 2002
- Zákon č. 17/1992 Sb., o životním prostředí §16
- Strategie pro vzdělávání pro udržitelný rozvoj, Vilnius, březen 2005
a řada dalších tuzemských i mezinárodních dokumentů.
Popis cílové skupiny
I. část cílové skupiny tvoří studenti partnerských středních škol
Předložený projekt je nadregionálního charakteru, budou zde zapojeni studenti partnerských středních škol z následujících regionů:
- Plzeňský kraj
- Jihočeský kraj
- Liberecký kraj
- Moravskoslezský kraj
- Jihomoravský kraj
- Zlínský kraj
- Kraj Vysočina
Velikost cílové skupiny je dána počtem studentů a počtem předmětů na jednotlivých školách.
Partnerské školy předložily podklady o počtu studentů zapojených do inovované výuky.
Zapojení cílových skupin se uskuteční na základě konkrétních potřeb a požadavků partnerů. Každá ze zúčastněných vysokých škol nabízí konkrétní možnosti a oblasti vzdělávání. Každá ze zúčastněných SŠ naopak projevuje konkrétní zájmy a potřeby vzdělávat své studenty.
II. část cílové skupiny tvoří pedagogové předmětů vybraných k inovaci
Pro tuto cílovou skupinu je typická potřeba udržení si vazby na současné trendy ve všech souvisejících oblastech. Kvalitní výuka předmětů zaměřených na využívání energetických zdrojů a jejich návaznost na ekologii vyžaduje neustálou inovaci a sledování nejnovějších informací a moderních trendů.
Další potřebou cílové skupiny (studenti i pedagogové) je vazba na průmyslovou praxi. Ta by měla praktickým způsobem doplňovat teoretické znalosti, získané na školách (SŠ i VŠ). S tím souvisí role průmyslových partnerů v předloženém projektu.
Uvedené potřeby vyplývají z monitoringu potřeb trhu práce a z požadavků na odborný profil středoškoláka jakožto uchazeče o zaměstnání či další vzdělávání.
Zapojení a motivace cílové skupiny
Motivace cílové skupiny vychází ze současných i budoucích potřeb trhu práce, tzn. rostoucí poptávky po kvalitních strojních inženýrech. Tato poptávka je logicky spojena s rostoucími nároky na středoškolské vzdělávání. „Udržet krok“ se současnou úrovní vědomostí v environmentálních a v souvisejících oblastech je proto silnou motivací pro středoškolské partnery do projektu vstoupit.
Inovací výuky ve vybraných předmětech dáváme studentům možnost vysoké odborné vzdělanosti v odvětví, ve kterém pak naleznou široké uplatnění. Realizace projektu umožní studentům i pedagogům získat nejnovější vědomosti a informace v oblastech energetických zdrojů s přímou návazností na životné prostředí.
Motivací pro pedagogy SŠ bude skutečnost, že se sami zapojí do vytváření nových didaktických pomůcek přípravy studijních textů a audiovizuálních pomůcek, zúčastní se exkurzí a dalších vzdělávacích kurzů, a to vše s cílem zatraktivnění výuky.
Srozumitelnost a atraktivnost vyučování inovovaných předmětů pomocí moderních didaktických metod se stane hlavním nástrojem pro udržení zájmu o danou problematiku jak u studentů, tak i pedagogů.
Motivací pro cílovou skupinu (studenti SŠ) bude též možnost seznámení se s vysokoškolským typem studia, zapojí se do činnosti v laboratořích i v terénu (měření na elektrárnách apod.).
Pro uchazeče o vysokoškolské studium pak nemusí být nástup na VŠ nutně vnímán jako krokem do neznáma. Účast na projektu tak může ve svém důsledku i motivovat ke studiu právě zvolených environmentálních a souvisejících oborů na partnerských VŠ.
Přínos pro cílovou skupinu
Hlavním přínosem pro pedagogické pracovníky je podrobné seznámení se s moderními trendy v environmentálních a souvisejících oblastech. Tyto nové poznatky spojené s potřebami lidstva ve XXI. století společně s vytvořenými inovovanými učebními oporami uplatní při vlastní výuce daných předmětů.
Jako přínosné, a současně nezbytné, se jeví vazba těchto pracovníků na odborníky z VŠ, z průmyslové praxe a zahraničních institucí. Aktivní zapojení při inovaci výuky podporuje profesní růst pracovníků SŠ a zvyšuje tak efektivitu středoškolského, ale ve svém důsledku i vysokoškolského vzdělávacího procesu.