Cílem projektu bylo inovovat vzdělávací programy studentů Fakulty strojní takovým způsobem, aby jejich odborné znalosti odpovídaly moderním trendům a zároveň splňovaly velmi náročné požadavky budoucích zaměstnavatelů v oblasti strojírenství, dopravy, energetiky, apod.
Partnerem projektu je Moravskoslezský strojírenský klastr. Jedná se o sdružení předních firem působících v oblasti strojírenství. Firmy v současné době avizují nedostatek kvalifikované pracovní síly včetně absolventů VŠ strojního zaměření.
Současně si začínají uvědomovat, že je nutná jejich vetší angažovanost při vzdělávání studentů a jejich přípravě pro trh práce.
Inovace se uskutečnila prostřednictvím předem vytipovaných a vybraných modulů tak, aby skladba co možná v nejširší míře oslovila cílovou skupinu studentů a umožnila jim získat znalosti a dovednosti, které rozšíří jejich odborné vzdělání, dosažené v hlavním oboru a pomůže jim lépe se orientovat na trhu práce v Moravskoslezském regionu.
Inovace předmětů v rámci definovaných modulů spočívala v následujících krocích:
Pro podporu výuky modulů byly vypracovány učební opory ve verzi pdf, k dispozici na http://www.fs.vsb.cz/euprojekty/414/?ucebni-opory
Pilotní ověření bylo realizováno převážně v zimním semestru akademického roku 2007/2008, tj. říjen 2007 až leden 2008, výuka části inovovaných předmětů probíhala i navazujícím letním semestru. Výuka byla realizována formou přednášek i cvičení, v přednáškových sálech, laboratořích a PC učebnách, a to v těchto programech a oborech:
Modul „Průmyslové inženýrství“
Studijní obory: strojírenská technologie a průmyslové inženýrství
Modul „Energetika“
Magisterský studijní program „Strojní inženýrství“
Studijní obor: Energetické stroje a zařízení
Modul „Hydraulika“
Bakalářský studijní program „Strojírenství“
Studijní obor: Hydraulické a pneumatické stroje a zařízení
Modul „Doprava“
Magisterský studijní program „Strojní inženýrství“
Studijní obor: Dopravní stroje a manipulace s materiálem
Plánovaná cílová skupina byla 150 studentů, inovovanými předměty však prošlo více než 300 studentů.
Změny v osnovách byly trvale zavedeny do učebních plánů. Připravené studijní opory budou využívány v prezenčním studiu i v kombinované formě studia, jsou k dispozici také studentům jiných fakult VŠB-TUO i studentům jiných vysokých škol technického zaměření. Exkurze budou záviset na finančních možnostech fakulty.
Z hlediska kvantifikace monitorovacích ukazatelů projektu jsou výsledky uvedeny v následujících tabulkách. Kontrolovatelné výstupy a výsledky byly stanoveny následovně:
Tab. 1
Kód | Název ukazatele | Jedn. | Plánovaná hodnota | Skutečná hodnota |
---|---|---|---|---|
1.01.00 A | Počet podpořených osob poskytujících služby nebo podporujících poskytování služeb | osoba | 20 | 70 (z toho 20 žen) |
1.04.00 A | Počet podpořených organizací | kus | 2 | 2 |
1.05.00 A | Počet podpořených osob – klientů služeb | osoba | 150 | 304 (z toho 19 žen) |
1.05.31 A | Počet podpořených osob počátečního vzdělávání | osoba | 200 | 276 (z toho 19 žen) |
Tab. 1
Kód | Název ukazatele | Jedn. | Plánovaná hodnota | Skutečná hodnota |
---|---|---|---|---|
2.08.00 A | Počet nově vytvořených/inovovaných vzdělávacích kurzů s komponentou informačních technologií |
kus | 11 | 11 |
2.11.00 A | Počet nově vytvořených/inovovaných programů počátečního vzdělávání Inovované studijní programy: B2341 Strojírenství N2301 Strojní inženýrství Změny v obsahu programů (v inovovaných předmětech) zvyšují kvalitu programů a byly realizovány ve spolupráci s průmyslovými partnery |
kus | 2 | 2 |
2.12.00 A | Počet nově vytvořených/inovovaných produktů |
kus | 61 |
Tab. 2
Název produktu | Počet |
|||
Počet vytvořených modulů | 4 |
|||
Počet vytvořených učebních opor v tištěné podobě | 18 |
|||
Počet vytvořených učebních opor v digitální podobě | 18 |
|||
Počet inovovaných předmětů | 17 |
|||
Videokonference | 1 |
|||
Evaluační dotazník | 1 |
|||
Počet inovovaných programů | 2 |
|||
Celkem | 61 |
Seznam zapojených osob v projektu [pdf, 100 kB]