Klíčové aktivity
Aktivita č. 1
Název klíčové aktivity
Provázání činností partnerských VŠ, SŠ a průmyslových podniků.
Podrobný popis realizace klíčové aktivity
Klíčová aktivita je zaměřená na nadregionální spolupráci partnerských VŠ a SŠ a průmyslových podniků. Náplní aktivity je smysluplné provázání partnerských pracovišť s cílem řešení společných problémů se vzděláváním, výchovou a osvětou mladých lidí ve zvolených technických oborech. V rámci projektu bude pro rozvoj a udržení spolupráce použito několik níže uvedených nástrojů, jako například vytvoření a udržitelný rozvoj informační sítě, propagace technických oborů atd.
Popis plánovaných činností
- Navázání nadregionální spolupráce mezi partnery. Analýza potřeb a požadavků středních škol technického zaměření v uvedených vědních oblastech. Vymezení a upřesnění možností spolupráce jednotlivých partnerů.
- Vytvoření fungující informační sítě spolupracujících vysokých a středních škol, zajišťující trvalou udržitelnost všech uvedených aktivit i po ukončení projektu. Portál bude zaměřený na aktivity spojené s řešením projektu, tzn. na středoškolské odborné vzdělávání v oblasti energetiky, ekologie, ochrany životního prostředí a dalších souvisejících oborech.
- Propagace studia environmentálních oborů na středních školách formou přednášek odborníků z partnerských VŠ i z praxe.
- Organizace a realizace exkurzí u průmyslových partnerů a partnerských VŠ. Odborné přednášky zvaných odborníků z praxe i zahraničí.
Na plánovaných činnostech se budou podílet zástupci všech partnerských pracovišť. Exkurze, propagaci a přednášky budou zajišťovat převážně zástupci VŠ a průmyslových podniků. Při organizování přednášek zahraničních odborníků bude využito tradičních partnerů VŠ z řad vzdělávacích i výzkumných evropských institucí.
Harmonogram prací
- Přípravná fáze: 4 měsíce.
- Vytvoření informačního portálu: 4 měsíce.
- Propagace, exkurze, přednášky: po celou dobu řešení projektu od ukončení přípravné fáze.
Výstup klíčové aktivity
Publikace shrnující potřeby SŠ partnerů z hlediska inovace environmentálních a souvisejících předmětů a možnosti VŠ a průmyslových partnerů. Publikace vznikne na základě pracovních jednání a analýz a stane se závazným dokumentem pro budoucí spolupráci zainteresovaných partnerských pracovišť.
Funkční informační systém, sloužící jako centrum komunikace partnerských SŠ a VŠ s průmyslovými podniky. Systém bude dále sloužit jako virtuální knihovna všech dokumentů souvisejících s řešením projektu.
Propagační materiály projektu, environmentálního vzdělávání a partnerů projektů, elektronická verze přednášek k této činnosti uspořádaných. Dále je výstupem ta část studentů partnerských SŠ, kterým byly propagační přednášky poskytnuty.
Aktivita č. 2
Název klíčové aktivity
Tvorba inovovaných studijních podkladů pro výuku na SŠ.
Podrobný popis realizace klíčové aktivity
Klíčová aktivita spočívá ve vytvoření studijních podkladů pro vzdělávací kurzy pro pracovníky i studenty partnerských středních škol. Dále pak inovace stávajících studijních materiálů pro výuku environmentálních a souvisejících předmětů. Veškeré podklady by vznikly s ohledem na moderní trendy, nové technologické procesy a činnosti v daných oblastech. Materiály vzniknou na základě požadavků SŠ a budou brát ohled na specifické potřeby té dané cílové skupiny.
Popis plánovaných činností
- Vytvoření nabídky vzdělávacích kurzů o moderních trendech v daných oblastech pro zájemce z řad pracovníků SŠ.
- Vytvoření nabídky vzdělávacích kurzů pro zájemce z řad studentů SŠ (zájemci o studium na technických VŠ, talentovaní žáci atd.). Součástí kurzů bude možnost využívat volných kapacit laboratoří VŠ partnerů.
- Vytvoření studijních materiálů pro odbornou výuku na SŠ sloužících pro hlubší pochopení fyzikálních principů a jevů ve zvolených oborech. Zaměříme se zde na přípravu a výrobu funkčních i demonstračních modelů vybraných zařízení, speciálních audiovizuálních pomůcek, e-learningových učebnic, cvičebnic a dalších výukových pomůcek.
- Zpětná vazba na hodnocení úrovně, kvality a srozumitelnosti zavedených studijních materiálů. Analýza hodnocení a případná úprava studijních podkladů.
Na plánovaných činnostech se budou podílet zástupci všech partnerských pracovišť. Rozšíření a inovaci studijních materiálů budou provádět převážně pracovníci VŠ (pracovní úvazek či dohoda). V případě zájmu SŠ se do přípravy didaktických pomůcek zapojí i jejich pracovníci, ostatní SŠ se zapojí formou konzultací a poradenství (dohody o vykonané práci). To samé platí pro zapojení průmyslových partnerů.
Harmonogram prací
- Příprava kurzů a vytváření inovovaných studijních materiál: od ukončení přípravné fáze až do pilotního ověření.
- Testování studijních podkladů: období před ukončením inovace pomůcek.
Výstup klíčové aktivity
Rozdělení výstupů klíčové aktivity koresponduje s výše uvedenými plánovanými činnostmi.
-
Podklady pro školení a osvětu pracovníků SŠ ve vybraných oborech. Podklady budou zpracovány
pro školení a semináře ve dvou úrovních:
- Školení kantorů vyučujících dané předměty – odborná úroveň.
- Školení ostatních pracovníků se zájmem o osvětu v environmentálních oborech – zpracováno srozumitelnou formou pro neodborníky v environmentálním odvětví.
-
Podklady vzdělávacích kurzů pro studenty SŠ. Jelikož se bude jednat o kurzy přesahující
rámec vzdělávání na SŠ odehrávající se v laboratořích partnerských VŠ, podklady budou převážně obsahovat manuály k laboratorním zařízením
a vypracované laboratorní úlohy.
Další specifickou částí vzdělávacích podkladů budou pomůcky (vlastní měřící technika a manuály k jejímu využití) pro výuku v terénu, například měření znečištění ovzduší na partnerských pracovištích apod. -
Inovované studijní podklady pro odbornou výuku na SŠ ve 26 předmětech, které jsou rozčleněné do následujících šesti bloků:
- Strojírenský
- Elektrotechnický
- Technologický
- Teoretický
- Environmentální
- Souvisejících předmětů
- Studijní podklady upravené na základě podnětů a připomínek pracovníků i studentů SŠ.
Aktivita č. 3
Název klíčové aktivity
Implementace inovace do výuky a její pilotní ověření
Podrobný popis realizace klíčové aktivity
Klíčová aktivita spočívá v implementaci výstupů 2. Aktivity (Tvorba inovovaných studijních podkladů) do praxe a její pilotní ověření. Vedle inovace stávající výuky environmentálních a souvisejících předmětů na SŠ se zde počítá i se vzdělávacími akcemi pro pracovníky SŠ. Aktivita je dále doplněna o výuku nad rámec standardní výuky na SŠ, tj. o speciální kurzy pro zájemce z řad studentů SŠ. Kurzy budou probíhat v laboratořích VŠ a v terénu. Aktivitu uzavírá zpětná vazba na kvalitu a srozumitelnost inovované výuky.
Popis plánovaných činností
- Organizace a realizace vzdělávacích kurzů pro zájemce z řad pracovníků SŠ.
- Organizace a realizace vzdělávacích kurzů pro zájemce z řad studentů SŠ. Využívání VŠ laboratoří a výuka v terénu.
- Zavedení inovací do výuky odborných předmětů zaměřených na životní prostředí, ekologii, energetiku a v dalších, souvisejících předmětech.
- Zpětná vazba. Vyhodnocení odezvy pedagogů i žáků na kvalitu, srozumitelnost, atraktivnost a formu studijních podkladů. Vyhodnocení a zpracování připomínek a podnětů ke vzdělávacímu procesu.
Na plánovaných činnostech se budou podílet převážně zástupci partnerských VŠ a SŠ. Vlastní implementaci inovovaných studijních podkladů provedou učitelé jednotlivých předmětů, tzn. pracovníci SŠ. Organizaci a realizaci vzdělávacích kurzů pro pracovníky SŠ zajistí garanti partnerských VŠ. Profesoři a docenti z VŠ zajistí kvalitu a dopad inovace. Ve zvláštních případech budou přizváni odborníci dohlížející při speciální výuce v terénu či na pracovišti průmyslového partnera.
Harmonogram prací
- Pilotní ověřování: od dokončení inovovaných studijních materiálu až po vyhodnocení a zpracování připomínek ke vzdělávacímu procesu.
- Zapracování připomínek a podnětů: do 4 měsíců od vyhodnocení.
Výstup klíčové aktivity
Rozdělení výstupů klíčové aktivity koresponduje s výše uvedenými plánovanými činnostmi.
-
Školení pro pracovníky SŠ. Školící akce proběhnou na dvou úrovních:
- Školení kantorů vyučujících dané předměty na žádané odborné úrovni.
- Školení ostatních pracovníků se zájmem o osvětu v environmentálních oborech. Problematika bude podána formou srozumitelnou pro neodborníky v environmentálních odvětvích.
- Podklady vzdělávacích kurzů pro studenty SŠ. Jelikož se bude jednat o kurzy přesahující rámec vzdělávání na SŠ odehrávající se v laboratořích partnerských VŠ, podklady budou převážně obsahovat manuály k laboratorním zařízením a vypracované laboratorní úlohy.
-
Odborná výuka zvolených environmentálních a souvisejících předmětů s využitím inovovaných studijních podkladů. Přesný název a rozsah
předmětů je v kompetenci jednotlivých partnerských SŠ. Inovace výuky zasáhne celkem 26 předmětů, které jsou rozděleny do následujících
šesti bloků:
- Strojírenský
- Elektrotechnický
- Technologický
- Teoretický
- Environmentální
- Souvisejících předmětů
- Publikace obsahující připomínky a podněty k inovovaným vzdělávacím kurzům a předmětům. Tato dokumentace bude dále zahrnovat analýzu připomínek a případné návrhy na úpravu studijních materiálů.