Klíčové aktivity

Aktivita č. 1

Název klíčové aktivity

Provázání činností partnerských VŠ, SŠ a průmyslových podniků.

Podrobný popis realizace klíčové aktivity

Klíčová aktivita je zaměřená na nadregionální spolupráci partnerských VŠ a SŠ a průmyslových podniků. Náplní aktivity je smysluplné provázání partnerských pracovišť s cílem řešení společných problémů se vzděláváním, výchovou a osvětou mladých lidí ve zvolených technických oborech. V rámci projektu bude pro rozvoj a udržení spolupráce použito několik níže uvedených nástrojů, jako například vytvoření a udržitelný rozvoj informační sítě, propagace technických oborů atd.

Popis plánovaných činností

  1. Navázání nadregionální spolupráce mezi partnery. Analýza potřeb a požadavků středních škol technického zaměření v uvedených vědních oblastech. Vymezení a upřesnění možností spolupráce jednotlivých partnerů.
  2. Vytvoření fungující informační sítě spolupracujících vysokých a středních škol, zajišťující trvalou udržitelnost všech uvedených aktivit i po ukončení projektu. Portál bude zaměřený na aktivity spojené s řešením projektu, tzn. na středoškolské odborné vzdělávání v oblasti energetiky, ekologie, ochrany životního prostředí a dalších souvisejících oborech.
  3. Propagace studia environmentálních oborů na středních školách formou přednášek odborníků z partnerských VŠ i z praxe.
  4. Organizace a realizace exkurzí u průmyslových partnerů a partnerských VŠ. Odborné přednášky zvaných odborníků z praxe i zahraničí.

Na plánovaných činnostech se budou podílet zástupci všech partnerských pracovišť. Exkurze, propagaci a přednášky budou zajišťovat převážně zástupci VŠ a průmyslových podniků. Při organizování přednášek zahraničních odborníků bude využito tradičních partnerů VŠ z řad vzdělávacích i výzkumných evropských institucí.

Harmonogram prací

  • Přípravná fáze: 4 měsíce.
  • Vytvoření informačního portálu: 4 měsíce.
  • Propagace, exkurze, přednášky: po celou dobu řešení projektu od ukončení přípravné fáze.

Výstup klíčové aktivity

Publikace shrnující potřeby SŠ partnerů z hlediska inovace environmentálních a souvisejících předmětů a možnosti VŠ a průmyslových partnerů. Publikace vznikne na základě pracovních jednání a analýz a stane se závazným dokumentem pro budoucí spolupráci zainteresovaných partnerských pracovišť.

Funkční informační systém, sloužící jako centrum komunikace partnerských SŠ a VŠ s průmyslovými podniky. Systém bude dále sloužit jako virtuální knihovna všech dokumentů souvisejících s řešením projektu.

Propagační materiály projektu, environmentálního vzdělávání a partnerů projektů, elektronická verze přednášek k této činnosti uspořádaných. Dále je výstupem ta část studentů partnerských SŠ, kterým byly propagační přednášky poskytnuty.

Aktivita č. 2

Název klíčové aktivity

Tvorba inovovaných studijních podkladů pro výuku na SŠ.

Podrobný popis realizace klíčové aktivity

Klíčová aktivita spočívá ve vytvoření studijních podkladů pro vzdělávací kurzy pro pracovníky i studenty partnerských středních škol. Dále pak inovace stávajících studijních materiálů pro výuku environmentálních a souvisejících předmětů. Veškeré podklady by vznikly s ohledem na moderní trendy, nové technologické procesy a činnosti v daných oblastech. Materiály vzniknou na základě požadavků SŠ a budou brát ohled na specifické potřeby té dané cílové skupiny.

Popis plánovaných činností

  1. Vytvoření nabídky vzdělávacích kurzů o moderních trendech v daných oblastech pro zájemce z řad pracovníků SŠ.
  2. Vytvoření nabídky vzdělávacích kurzů pro zájemce z řad studentů SŠ (zájemci o studium na technických VŠ, talentovaní žáci atd.). Součástí kurzů bude možnost využívat volných kapacit laboratoří VŠ partnerů.
  3. Vytvoření studijních materiálů pro odbornou výuku na SŠ sloužících pro hlubší pochopení fyzikálních principů a jevů ve zvolených oborech. Zaměříme se zde na přípravu a výrobu funkčních i demonstračních modelů vybraných zařízení, speciálních audiovizuálních pomůcek, e-learningových učebnic, cvičebnic a dalších výukových pomůcek.
  4. Zpětná vazba na hodnocení úrovně, kvality a srozumitelnosti zavedených studijních materiálů. Analýza hodnocení a případná úprava studijních podkladů.

Na plánovaných činnostech se budou podílet zástupci všech partnerských pracovišť. Rozšíření a inovaci studijních materiálů budou provádět převážně pracovníci VŠ (pracovní úvazek či dohoda). V případě zájmu SŠ se do přípravy didaktických pomůcek zapojí i jejich pracovníci, ostatní SŠ se zapojí formou konzultací a poradenství (dohody o vykonané práci). To samé platí pro zapojení průmyslových partnerů.

Harmonogram prací

  • Příprava kurzů a vytváření inovovaných studijních materiál: od ukončení přípravné fáze až do pilotního ověření.
  • Testování studijních podkladů: období před ukončením inovace pomůcek.

Výstup klíčové aktivity

Rozdělení výstupů klíčové aktivity koresponduje s výše uvedenými plánovanými činnostmi.

  1. Podklady pro školení a osvětu pracovníků SŠ ve vybraných oborech. Podklady budou zpracovány pro školení a semináře ve dvou úrovních:
    • Školení kantorů vyučujících dané předměty – odborná úroveň.
    • Školení ostatních pracovníků se zájmem o osvětu v environmentálních oborech – zpracováno srozumitelnou formou pro neodborníky v environmentálním odvětví.
  2. Podklady vzdělávacích kurzů pro studenty SŠ. Jelikož se bude jednat o kurzy přesahující rámec vzdělávání na SŠ odehrávající se v laboratořích partnerských VŠ, podklady budou převážně obsahovat manuály k laboratorním zařízením a vypracované laboratorní úlohy.
    Další specifickou částí vzdělávacích podkladů budou pomůcky (vlastní měřící technika a manuály k jejímu využití) pro výuku v terénu, například měření znečištění ovzduší na partnerských pracovištích apod.
  3. Inovované studijní podklady pro odbornou výuku na SŠ ve 26 předmětech, které jsou rozčleněné do následujících šesti bloků:
    1. Strojírenský
    2. Elektrotechnický
    3. Technologický
    4. Teoretický
    5. Environmentální
    6. Souvisejících předmětů
  4. Studijní podklady upravené na základě podnětů a připomínek pracovníků i studentů SŠ.

Aktivita č. 3

Název klíčové aktivity

Implementace inovace do výuky a její pilotní ověření

Podrobný popis realizace klíčové aktivity

Klíčová aktivita spočívá v implementaci výstupů 2. Aktivity (Tvorba inovovaných studijních podkladů) do praxe a její pilotní ověření. Vedle inovace stávající výuky environmentálních a souvisejících předmětů na SŠ se zde počítá i se vzdělávacími akcemi pro pracovníky SŠ. Aktivita je dále doplněna o výuku nad rámec standardní výuky na SŠ, tj. o speciální kurzy pro zájemce z řad studentů SŠ. Kurzy budou probíhat v laboratořích VŠ a v terénu. Aktivitu uzavírá zpětná vazba na kvalitu a srozumitelnost inovované výuky.

Popis plánovaných činností

  1. Organizace a realizace vzdělávacích kurzů pro zájemce z řad pracovníků SŠ.
  2. Organizace a realizace vzdělávacích kurzů pro zájemce z řad studentů SŠ. Využívání VŠ laboratoří a výuka v terénu.
  3. Zavedení inovací do výuky odborných předmětů zaměřených na životní prostředí, ekologii, energetiku a v dalších, souvisejících předmětech.
  4. Zpětná vazba. Vyhodnocení odezvy pedagogů i žáků na kvalitu, srozumitelnost, atraktivnost a formu studijních podkladů. Vyhodnocení a zpracování připomínek a podnětů ke vzdělávacímu procesu.

Na plánovaných činnostech se budou podílet převážně zástupci partnerských VŠ a SŠ. Vlastní implementaci inovovaných studijních podkladů provedou učitelé jednotlivých předmětů, tzn. pracovníci SŠ. Organizaci a realizaci vzdělávacích kurzů pro pracovníky SŠ zajistí garanti partnerských VŠ. Profesoři a docenti z VŠ zajistí kvalitu a dopad inovace. Ve zvláštních případech budou přizváni odborníci dohlížející při speciální výuce v terénu či na pracovišti průmyslového partnera.

Harmonogram prací

  • Pilotní ověřování: od dokončení inovovaných studijních materiálu až po vyhodnocení a zpracování připomínek ke vzdělávacímu procesu.
  • Zapracování připomínek a podnětů: do 4 měsíců od vyhodnocení.

Výstup klíčové aktivity

Rozdělení výstupů klíčové aktivity koresponduje s výše uvedenými plánovanými činnostmi.

  1. Školení pro pracovníky SŠ. Školící akce proběhnou na dvou úrovních:
    • Školení kantorů vyučujících dané předměty na žádané odborné úrovni.
    • Školení ostatních pracovníků se zájmem o osvětu v environmentálních oborech. Problematika bude podána formou srozumitelnou pro neodborníky v environmentálních odvětvích.
  2. Podklady vzdělávacích kurzů pro studenty SŠ. Jelikož se bude jednat o kurzy přesahující rámec vzdělávání na SŠ odehrávající se v laboratořích partnerských VŠ, podklady budou převážně obsahovat manuály k laboratorním zařízením a vypracované laboratorní úlohy.
  3. Odborná výuka zvolených environmentálních a souvisejících předmětů s využitím inovovaných studijních podkladů. Přesný název a rozsah předmětů je v kompetenci jednotlivých partnerských SŠ. Inovace výuky zasáhne celkem 26 předmětů, které jsou rozděleny do následujících šesti bloků:
    1. Strojírenský
    2. Elektrotechnický
    3. Technologický
    4. Teoretický
    5. Environmentální
    6. Souvisejících předmětů
  4. Publikace obsahující připomínky a podněty k inovovaným vzdělávacím kurzům a předmětům. Tato dokumentace bude dále zahrnovat analýzu připomínek a případné návrhy na úpravu studijních materiálů.